5 knep att utnyttja träningen

 

Vill du bli smartare på jobbet, en bättre förälder, en trevligare partner, godare vän?

Grattis!  Här 5 knep för hur du tränar din mentala hälsa när du ändå håller på med den fysiska träningen.

Att röra sig ÄR nyttigt. Jag har valt löpning, inte för att jag gillar det, men det går fort och kan tryckas in i schemat som heltidsarbetande småbarnsförälder med hus och alldeles för många fritidsintressen.

Löpning, cykling, promenader – välj det som passar dig.

5 sätt att träna mental hälsa när du tränar

  1. Sträck på dig. En rak rygg ger självförtroende och folk ser på dig med mer respekt.
  2. Lyft blicken. När du är trött är det lätt att blicken fastnar i backen och du fokuserar på det jobbiga. Lyft blicken och fokusera på vart du ska, hur du ska ta dig dit och vilka delmål du redan klarat. Öva, öva, öva och när det är tungt, oavsett situation, är det lättare att lyfta blicken och fokusera på hur du ska nå ditt mål.
  3. Realistiska mål och många delmål. Att sätta orealistiska mål är att sabotera för sig själv. Och sätt upp MASSOR av delmål. Spring till lyktstolpen, spring till svängen, spring hela rundan, spring två rundor. Varje gång du klarar ett mål så har du åstadkommit något och är en bit närmare målet. Du lurar faktiskt din hjärna att inte skrika STOPP genom att bryta ner ett stort åtagande i delar. Jämför “Jag ska ta tag i mitt liv” vs “Idag ska jag uppdatera min CV på LinkedIn med mitt nuvarande arbete”
  4. Fokus på detaljer. Helheten är viktig men detaljerna kan ge det där lilla extra och lyfta situationen. Vad gör du just nu som du skulle kunna göra bättre? Hitta detaljerna som påverkar: vad borde du göra?  Öva på det.
  5. Positiv feedback. Du gör det här! Du kan!  Slösa med positiv feedback och var stolt över det du faktiskt gör. Bättre självkänsla speglas i allt du tar dig för.

 

 

 

About Puk

Älskar att skriva, min familj och att planera. Är nyfiken på det mesta och ibland irriterande positiv.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *