Att börja träna – 5 måsten

visdomsord_må_bra

Att röra på sig är en investering i sig själv.  Om du har bestämt dig för att det är dags att ta tag träningen så kommer här 5 saker du måste göra för att komma igång och lyckas:

1) Börja på rätt nivå

Oavsett hur otränad / tränad du är eller har varit är det lika viktigt att börja på en nivå som din kropp klarar av. Hellre för lätt och kunna öka än att ta i och skada sig. Hyr en PT (personlig tränare) om du behöver hjälp.

2) Välj något du gillar 

Gillar du inte att träna? Då har du inte hittat rätt. Gör en lista på saker som du antingen skulle vilja prova eller som du kan göra. Listan ska ha minst 15 punkter: cykla till affären, dansa argentinsk tango, trappan istället för hissen, yoga, pole dancing, zumba, löpning…

3) Börja idag – inga ursäkter!

Välj en punkt på listan du just skrev och gör det.

4) Hitta motivation och belöna dig själv!

Det är svårt att skaffa nya vanor så motivera dig genom att träna med en vän, lyssna på ljudbok eller musik under tiden. Belöna dig själv med ett bubbelbad efteråt eller ett besök hos en massör efter 7 pass. Sätt upp ett mål, tex delta i vårruset, och berätta för alla att du ska göra det.

Skaffa en app, tex Runkeeper, som hjälper dig hålla koll på vad du gjorde och när. Den kan även ge dig ett träningsschema för att komma igång/uppnå mål.

Mat är aldrig belöning.

5) Träna av rätt anledning

Träna för att du ska må bra. Om du tränar för andras skull kommer du misslyckas.

Detta handlar om dig, bara om DIG. Varje grej räknas och är bra! Det betyder att när någon frågar dig hur det gick så svarar du ALLTID positivt – för du har tränat.

Nu har du inte tid att sitta här och läsa – skriv din lista nu!!!

 

About Puk

Älskar att skriva, min familj och att planera. Är nyfiken på det mesta och ibland irriterande positiv.

One thought on “Att börja träna – 5 måsten

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *